Minden idben s minden orszgban voltak boszorknyok. Azokat a frfiakat s nket hvtk gy, akik ismertk a gygyt szereket, a varzsformulkat, a varzs- s szerelmi bjitalokat, nha a mrgeket is. Sokan azt hittk, hogy kpesek befolysolni az idjrst s az est, vagy szrazsgot kpesek elidzni. Gylltk vagy szerettk, nagyra becsltk vagy ldztk ket. Azt lltottk – vagy feltteleztk –, hogy a szellemek, a halottak, st az alacsonyabb istensgek vilgval is kapcsolatban llnak. ltalban azt tartjk, hogy az erejk rklhet, a boszorknysg adomnya csaldi tulajdonsg. Az emberek a boszorknyokat gygyt szerekrt, bsges aratsrt, j halszzskmnyrt vagy egyb szksges dolgokrt kerestk fel. ltalban papnk vagy alacsonyabb istensgek kpviseli voltak, akiknek nem sokat jelentett az, hogy vegyk a fradsgot, s trezzk az egyszer np gondjait.
A kkorszakban a j arats, a j vadsz- s halszzskmny volt az emberek f krse. A csordnak gyarapodnia kellett, s sok gyermeknek kellett szletnie, hogy a trzs ers maradhasson. Errl gondoskodni a boszorknyok ktelessge volt, ehhez kellettek a rtusok. Ez valsznleg a matriarchlis korszakban volt, amikor a frfiak vadszni mentek, s a nk maradtak otthon, hogy gygyszert fzzenek s mgit zzenek. Trtnelmileg a matriarchlis peridus a Kr. e. IX. vezred kzeptl a VII. vezred kzepig tartott. Ebben az idben a barlangokat, a fkat, a Holdat s a csillagokat ni jelkpknt tiszteltk, ami a Nagy Anya kultuszban keletkezett, aminek a papnje asszony volt. Abban az idben a frfiak valsznleg a vadszat istenhez imdkoztak, aki az llatok felett uralkodott. Ksbb bukkant fel a jvendbeli let s egy msik vilg gondolata. Mert a fldi vilg gyszos volt, amg az istenek lakhelyt, egyfajta denkertet el nem kpzeltk, ahol a nyugalom s a pihens helye van, s j fiatalsgot nem ajndkozott, az j fldre szlets elksztseknt.
A primitv emberek fltek, hogy sajt trzskn kvl szletnek jj, ezrt az istenkhz imdkoztak, hogy szeretteikkel egy helyen s idben szlethessenek jj, hogy emlkezhessenek rjuk s megmaradhasson a szeretetk. Az istennek, aki ilyen denkertet ural, vlemnyem szerint a hallnak kell lennie, de valamirt a vadszat istenvel azonostottk, ezrt szarvat viselt. Bizonyos ideig a hall s a vadszat istennek tnt, vagy a kultusz kpviseli oltalmazjnak. Mgis frfi volt a boszorknyok vezetje, m hangslyozzk, hogy a frfi kedvessgt s jsgt a nk miatt veti be, ahogy az isten egy istenn helyre is helyezkedhet gy, hogy a kultusz gyakorlsban a n marad a vezet.
Valjban a kvetkez trtnhetett: volt egy frfi trzsistennel szervezdtt trzsi valls, papnk sora, s azok a frfiak, akik mgikus rtusokat ztek. A fpap volt a trzskultusz alakja, ha rszt vett az sszejveteleken. Tvolltben pedig a papn uralkodott. A boszorknyok a legfbb paprl, mint a "hall istenrl" beszltek, s arrl, hogy a tlvilgon minden tle fgg. Nemcsak a kvetkez vilgban val letre gondoltak, hanem a feltmadsra (az jjszletsre) is. Ez istennek gyszlvn egy vidm vadszterlete, ahol az egyszer np a rokon rzelmekkel tallkozhatott, a kpessgk szerint tbb-kevsb kellemes krlmnyek kztt. Aki megszolglta, annak a kvnt idben s a vlasztott krnyken kvetkezett be az jjszlets. Aki testvel s termszetvel a Fldn istennek alrendelte magt s imdja volt, az egy isten ltal ltrehozott denkertbe kerl, ahol klnleges elnyket lvezhet, s az istenn gondoskodik arrl, hogy a mielbbi jjszletse ugyanabban a trzsben trtnjen meg. Manapsg az jjszletst a boszorknykr alatt rtjk, amihez ltszlag a reinkarnci vgtelen lnca szksges, szmomra mgis azt jelenti, hogy idvel hatalmassgg vlhatunk, akit Nagy Halottnak hvnak. Errl kzelebbit azonban nem tudhattam meg. Szmomra flisteneknek, a szenteknek tnnek.
A ksbbiekben lehetv vlt, hogy nk vezessk a rtus vgrehajtst, jllehet a ksbbiekben is sok frfi volt kztk, akik aztn boszorknymesterek lettek. A Biblia mesl neknk egy szegny endori boszorkny ldzsrl, aki titokban mkdtt, miutn a tbbi boszorknyt kiztk az orszgbl. Mesl neknk Huldah varzslnrl, aki Jeruzslemben lt, s a kirlyi tancsban olyan vallsi krdsekre vlaszolt, amelyekre mg maguk a fpapok sem voltak kpesek vlaszolni.
Mindemellett nem szabad azokrl a szerencstlen kvetkezmnyekrl megfeledkeznnk, amiket a kzpkorban a nk alacsony helyzete vltott ki. Akkoriban az egyhzi hagyomnyokba tkztt ennek az llapotnak a javtsa, s az, hogy a nket a keresztnysg eltti helyzetbe emeljk vissza. Paracelsust, aki egyik knyvben az asszonyokat dicsrte, ezrt tmadtk s "asszonyimdknt" hrbe hoztk. Errl rt P. Hughes: "Mivel sok asszony tudatra bredt a leigzottsgnak s visszautastotta, egy titkos valls keletkezett, melyben a n fontos szerepet jtszott, s a szexulis letet a hamupipkei szerepbl bszke misztriumm emelte. Ez a valls pszicholgiai menedke volt az rzki rmknek, az elnyomott vagy frfias nknek, s azoknak, akik szemlyes csaldsoktl vagy idegi zavaroktl szenvedtek, illetve akiknek a hagyomnyos egyhz nem adhatott segtsget."
Ez az sszekuszlt helyzet brta r azokat, akik a boszorknysgot nemcsak si vallsnak tekintettk, hogy boszorknny vljanak. A kultikus gyakorlatok sok nyugalmat, bkt s rmt adtak, az joncok mgis megterhelst jelentettek a kultusz szmra. Hogy a szmtalan kmnek ne legyen lehetsge az rulsra, mr egszen korn csak azonos vr csaldokbl, azaz boszorknycsaldokbl fogadtak joncokat. A tiszteletads klnfle rituli, a futna s a nagy misztrium titka voltak azok, amiket mginak neveztek, s tbb-kevsb titokban tartottak, csak csaldi kzssgben adva tovbb.
Palesztinban, de nhny ms vidken is, ktfajta boszorkny lt: a varzsformulkrl nem tud fgyjtk s kereskedk, s azok a boszorknyok, akiknek eredete a papokkal s papnkkel egytt visszavezethet egy si, valsznleg kkorszaki vallsig. Csak ezen a mdon lehet beavatni (a krbe val felvtel) valakit, s rszeslhet a klnleges si tanokban.
Az egyhz kezdetben nem trdtt a boszorknyokkal, de amint a ppasgot szilrdan megalapoztk, az egyhz a boszorknykultusszal gyllt rivlisknt bnt s kiirtsuk cljbl kutatta fel kpviselit. A puritnok is rmmel vettk ket ldzbe, de a kt tz kztt is felvirgzott a boszorknysg.
Az egyhznak a 11. szzadtl szmos veszlyes ellensge lett. Dl-Eurpban pldul elterjedt a manicheizmus tana. Klnfle szektik bkben ltek egymssal, s a katharokkal egytt sok kzs dolguk volt. Voltak sajt pspkeik s diaknjaik. Alzattal voltak a "Perfectik", az apostolok eltt, nekik majdnem isteni tiszteletadssal adztak. Levetettk magukat elttk, s ldsrt imdkoztak. Egyms kzt a "Perfectihez" is imdkoztak. De ez a tiszteletads nem t magt illette, hanem a szent lelket, aki szemlyben alszllt kzjk. Az egyhz a katharokat a szrakozs s a kicsapongs szabadossgval vdolta, mg nhnyan az apostolok kz nem kerltek. A llekvndorls tant hirdettk, mg a "Perfectik" a hall utn a mennyorszgba kerltek. Azzal is vdoltk ket, hogy egyeseket rbeszltek arra, hogy az egyhznak egyetlen fillrt se fizessenek.
Hasonl szektk voltak a waldensek s az albigensek. Rluk gyakorlatilag csak annyit tudunk, amit az egyhz mondott. E szektk elleni vdakhoz a boszorknysg is hozztartozott. Keresztes hadjratot is vezettek ellenk, ahol sok hvket legyilkoltk, gyhogy a szektk a fld al rejtztek. Az ldzs azon pognyok ellen irnyult, akik az emberektl elhagyatott pusztasgokban laktak, ahol az si vallst tovbb gyakoroltk. A kvlllk ltalban azon a nzeten voltak, hogy minden pogny s boszorkny knyszeresen haretikus.
Az ldzs e szakaszban a legklnflbb hamis elkpzelsek terjedtek el, gy lettek a boszorknyok regasszonyok, akik seprnylen lovagolnak a levegben. De egy boszorkny se replt soha seprnylen, sem mskppen a levegben. m valban ltezik egy termkenysgi varzslat, aminek a j aratst kellett elidznie, s a vgrehajtshoz a boton vagy seprn val lovagls is hozztartozott, mint egy vesszparipn. Bizonyos boszorknyok e rtus vgrehajtsa eltt nagy ugrsokat tettek, amivel a vets szrba szkkenst akartk elrni. A korai perek tanval bizonytottk, hogy a vdlottat boton vagy seprn lttk a mezn (nem a levegben!) keresztllovagolni. Ezek gyakran bizonytkknt szolgltak arra, hogy az illet termkenysgi varzslatot vgzett, ami bntetend volt. A castletowni mzeumban lthat ilyen bot, amelynek a legfels vge fallosz alakra van faragva, hogy megigzhesse a termkenysget.
Isle of Man-en 1617-ben megfigyeltek egy asszonyt a termkenysgi rtus gyakorlsa kzben. Brsg el vittk, rbizonytottk, s a piacon meggettk a kisfival egytt, mivel abbl indultak ki, hogy a gyermek szoks szerint mr nagyon fiatal veiben beavatott. Ez az eset megmutatta, hogy az regasszony boszorkny csak egy mesealak, fiatal asszony is lehetett boszorkny. Mivel mr az egsz fiatal gyermekeket beavattk, kztk mindenfle kor volt. A trgyalsi jegyzknyvben gyakran elhangzott: "Kt boszorknyra bizonytottk r, s ket gettk meg, tizenhat ves fiatal lnyokat, akik tkozottul csinosak voltak."
A boszorknyok mr illegalitsban ltek, amikor mg kilencmillit ldztek s knoztak hallra kzlk Eurpban. regasszonyokat, akik egyedl ltek, akiket nem szerettek, vdoltak meg, klnsen, ha egy macskt is tartottak, radsul trsalogtak velk, vagy magukban beszltek, mint ahogy azt oly sok regasszony megteszi. Ilyen vdak rtk a tbbsgket, mikzben – fleg a boszorknyokat – levetkztettk, megknoztk s vz al mertettk. A hivatalos boszorknykeresket jl fizettk. Angliban Matthew Hopkins pldul nagyon jl meglt ebbl. A puritn egyhzban nem kedvelt embereket megknoztk, boszorknyknt elhresltek, s jelents pnzjutalmat sprtek be rtk. Gyakran vdoltak meg regasszonyokat, mivel ket knnyebb volt akasztfra vagy mglyra juttatni, mint azokat, akik hetekig kibrtk a knzst. Innen ered az si boszorknyhit mesje. Valszntlen, hogy ezeknek az regasszonyoknak brmelyike tnylegesen boszorkny lett volna, olyan, akit beavatottnak lehetett volna nevezni. Inkbb gygyfveket ismer regasszonyok lehettek.
De visszamehetnk sokkal korbbi idkig is: Arne Runeberg Dniban tallta meg egy boszorkny srjt a bronzkorbl. A drga kardok s arany kszerek mellett ennek a ni mgusnak egy bronzcssze is volt a birtokban, amiben a kvetkezk voltak: egy hizkarom, egy menytcsont, egy kgy gerincoszlopa, kitpett s darabokra trt lfog, egy berkris ga, nyrfaszn, egy vas kspenge, egy bronzhuzal, kt darab vask, szmos kis csont, tzk s agyag.
Ebbl is ltszik, milyen eredet ez a szoks. Nemcsak a skandinv mondkban vannak hasonl szoksok, ms eurpai npekben is. Az si keltk druida papjai is hajtottak vgre termkenysgi rtusokat, s kpesek voltak mgikus (hipnotikus) lmot okozni. A latin s kelta rk is adtak neknk hrt a druidkrl. Franciaorszgban s rorszgban elfogadtk, hogy ez a kultusz eredetileg Anglibl szrmazik. Az kori Plnius is azt jelentette, hogy a mgia valsznleg Anglibl kerlt Perzsiba. Keveset tudunk a druidk tanairl, de azt igen, hogy hittek a reinkarnciban. Caesar jelentse szerint az volt a vlemnyk, hogy "a llek nem pusztul el, hanem az egyik testbl a msikba megy a hall utn. Az ilyen hittl az emberek btrabbak lesznek, nem kell flnik a halltl."
Caesarrl a De Bello Gallicoban szintn emltst tesz a jsn – aki druidan –, akinek mg a druidk eltt kellett lnie. Kpes volt megvltoztatni az alakjt, s ltszlag birtokban volt a boszorknyok minden ismertetjegynek, de mindenekeltt mindenfajta csapadkot kpes volt elidzni, mikzben valamely vznl egy ruhtlan szzzel trsalgott. A keresztnyek megvdoltk, hogy a gyerekeket pognysgra "kereszteli", s fltek a varzserejtl, amit az rdgnek tulajdontottak. Csak a titkos tanokat tanul s gyakorl beavatottak vehettek rszt a gylsein.
A druidk hitt s tant jobban meg kell ismernnk (pl. nluk ltezett-e tbb szekta), hogy megtudhassuk, volt-e vajon kztk s a boszorknyok kztt valamilyen kapcsolat. A boszorknysgnak egszen ortodoxnak kellett lennie, akr a magas akr az alacsony nvn. De az is lehet, hogy csak egy nsereg fantziads vallsa volt, vagy egyszeren a primitvek vallsa, aminek semmi kze semmilyen rtelmes dologhoz. Ezek a tanok sokflk lehettek a klnbz idkben s a klnfle tjakon. Az n benyomsom szerint a kelta np eldei a boszorknysgot ltalnos vallsukban egyenrangnak tartottk a sajt isteneikkel, s a druidk helyesnek s jnak tartottk, hogy a npeknek sajt isteneik vannak, s ezeket tisztelik. Lassan elterjedt a kelta eszme, amihez az istenn mtosza tartozott. Ez a jelentktelen kelta istenn szpsgvel s kedvessgvel ers vltozst okozott a primitv vadszkultuszban. Ez csak az n szemlyes vlemnyem, egy gyan, nem a rtusokat s az imkat akartam taglalni. Termszetesen lehetett ellentt is az ortodox, kelta kultusz primitv hitformja s gyakorlata, s a rmai invzi s a keresztnysg kztt. Ebben a grg s rmai misztrium-vallsok hatsa is szerepet jtszhatott. A szszok invzija utn trtnt valsznleg a rmai-brit keresztny beramls, ami aztn tgzolt a boszorknysgon, mivel az invzit az si istenek bntetsnek tekintettk, amirt a boszorknyisteneket imdtk.
Lehet vletlen is, hogy Mexikban az eurpaihoz nagyon hasonl boszorknykultusz alakult ki az el-kolumbiai idkben. Ebben egy istenn vagy boszorknykirlyn szerepelt, akit mindig ruhtlanul brzoltak, bottal a kezben vagy rajta lovagolva, mint az rintetlensg vagy a ritulis tisztasg jelkpt, amire az eurpai boszorknyok is nagy hangslyt helyeztek.
A nk gylseiken mindig ruhtlanok voltak, de egy nyakket vagy rvid nyakbavalt (a ni boszorknyok Eurpban is nagyra rtkeltk a nyaklncokat) viseltek. Mexikban a frfiak ide-oda leng brt viseltek, mint az r boszorknyok, de ezt bizonyos ceremniknl levettk. Az indinok nem cskoltk meg egymst, de gyengden dvzltk. Hagyomnyosan kicsi szobkban dolgoztak, aminek festettek voltak a falai, hogy – mint ltalban a boszorknyok krben – felbreszthesse az sszetarts erejt.
Mivel lehetetlen, hogy mr Kolumbusz eltt az cenon keresztl bekvetkezett volna egy kultrlis csere, gy valszn lehet, hogy hasonl okok hasonl hatst idztek el az Atlanti-cen mindkt partjn.
Nha lehetetlennek tnhet, hogy brmilyen kultusz belltottsgban ilyen sokig vltozatlanul megrzdjn, ez esetben pedig nemcsak a vallsi legenda, hanem a rtus, a szertartsok s hatsuk is fennmaradt. A valls is, a np is, a nyelve is megvltozhat, de ebben az esetben mindez vltozatlan marad.
A keresztnysg betrse utn a boszorknyoknak el kellett rejtznik. A szszok uralma alatt rejtett kzssgekbe hzdtak vissza, Walesbe vagy Cornwallba menekltek. Sok kultusztag egytt lt a korbbi bennszlttek megmaradt tagjaival, olyanokkal, akiket a hdtk nem rhettek el. A ksbbi generci a szks lelem kvetkeztben a nagyokhoz, a jl tpllt szszokhoz kpest kis fajt kpeztek, akikrl azt tartottk, valsznleg a tndrekkel s a trpkkel val hzassg tjn keveredtek. k voltak az aprnp, a piktek. Ezek azok a vad vadszok, akiknek rejtznik kellett, mert tudtak mgikus rtusaikrl, s mrgezett nyilakat hasznltak, gy rthet mdon gylltk s fltk ket. Egy ismerjk verset is rt errl, ami a kvetkezkppen hangzik:
A szikls hegyen felfel,
A mocsaras szurdokban lefel.
Nem mernk vadszni
A kicsi frfiaktl val flelembl.
A kicsi frfiak flelmetesek, s nem szeretik, ha msok tkborolnak a terletkn, de ha bartsgosak vagyunk velk, bartsgosak s segtkszek lesznek. Az Isle of Man-en van egy tndr-hd, amelynek a dli oldalrl senki nem kelhetett t anlkl a msik partra, hogy dvzlte volna az elfeket. Ez a szoks abbl az idbl szrmazik, amikor az szaki oldalon mg az sajt kirlysguk llt, amely gyakran hborban llt dllel. Egyszer az szakiak hirtelen megrohantk a dlieket, s a lakikat visszaztk, akik tettek mg egy ktsgbeesett ksrletet az ellenllsra. A hdllson vonultak, mikor hirtelen a vgn tzkvel elltott, fekete masszval bekent gykny nyilak felhje lepte el a tmadk htvdjt. Az szakiak ismertk a nyilakat, tudtk, hogy akr egy karcolsuk is a hallukat jelentheti. A kiltsra:
– Menekljetek, mert megtmadtak a kis frfiak! – a behatolk meneklsre fogtk a dolgot. A ksbbi idkben ezt tndrmeseknt mesltk a gyerekeknek, mert az emberek szeretik a csodlatos dolgokat. De ktsgtelenl gy esett meg.
gy tizent vvel ezeltt pp ilyen rettenet kitrst ltem t Bornen, hasonl surrogs idzte el. Ezek a nyilak krlbell olyan hosszak s vkonyak voltak, mint egy-egy vastagabb ktt. Egy karcols harminc msodpercen bell merevgrcst okoz, nhny perc mlva pedig bell a hall. letemben nem futottam mg olyan gyorsan, mint akkor.
|